reklama

V slovenskom hiphope je asi dôležité byť nad Vecom

Rozhodol som sa, že idem byť kontroverzný... Tak takto nejako by to za mňa povedal, asi jeden (vlastne určite aj viacerí) z nespočetného množstva tých neuveriteľne ublížených machrov, s ktorými sa v poslednom čase na slovenskej hudobnej scéne vysypalo vrece.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (29)

Čierna hudba patrí odjakživa medzi moje obľúbené žánre a medzi tými všetkými Nohavicami, Čechomormi a Langerkami by ste určite v mojej audiotéke našli aj nejaký ten rap, prípadne r´n´b. Je to príjemná muzika na počúvanie a na tancovanie, aj keď ja s mojim dreveným talentom uprednostňujem skôr to počúvanie. A to je práve to.
Niekedy v polovici 90tych rokov uzrelo svetlo sveta veľmi zaujímavé hudobné zoskupenie. Mňa, vtedy ako večne nespokojného a rebelujúceho týpka zaujalo takpovediac "na prvý počuv" svojou debutovou pesničkou Policieee. Samozrejme, že hovorím o pionieroch českého hiphopu, skvelej a dnes už dávno zabudnutej skupine Chaozz.
A tak plynul čas. Mal som dvadsať, Chaozz mal vonku svoj štvrtý album a ja som pomaly zisťoval, že pesnička Policieee, ktorá ma v sedemnástich tak zaujala, je po textovej stránke úplný "shit", oproti tomu, čo bola o 4 roky neskôr napríklad pieseň Vodopády. Ešte stále to nebol Hviezdoslav, ale to sa hádam od hiphopového textu ani neočakáva. Ale títo chlapci RÁSTLI, a to sa už hádam od textu očakávať môže. Okrem toho chalani "odpálili" obrovskú vlnu skvelého českého protestsongu v podaní ďalších zoskupení a projektov. Ale to sme ešte stále v Čechách.
A tak plynul čas. V roku 1997 sa svojho hiphopu dočkalo aj Slovensko. Z iniciatívy chlapíka, ktorý si hovorí Vec vznikla odbornou kritikou a myslim že aj menšinovou skupinou fanúšikov veľmi dobre hodnotená platňa Trosky, v podaní rovnomennej formácie. V Čechách už hiphop "fičal o sto šesť", pražské Roxy a Radost FX praskali vo švíkoch, vznikali organizácie podporujúce kultúru hiphopu a čosi podobné sa očakávalo aj na Slovensku. Čo však prišlo, bolo niekoľko rokov trvajúce ticho. Zopár desiatok nadšencov sa snažilo pretláčať rap do rádii, nedarilo sa im to však. Hovorí sa, že každé čudo trvá tri dni ale o urputnej snahe slovenských raperov sa to povedať nedá. Hiphop sa predsa len dostal na slovenské pódia a do médií, hoci o pár rokov neskôr. Ale aký hiphop? Kontrafakt? MecWrabec? Čistychov?
Namiesto rastu, ktorý som spomínal pri Chaozze sme sa ocitli niekde na začiatku. Veta "A tak plynul čas", ktorú tu zámerne tak často používam, z Vecovho prvého albumu Trosky akosi stratila svoj význam. Dočkali sme sa z každej strany nadávajúcich (nemôžem použiť to správne slovo) a pózerských pseudointelektuálov, ktorí si myslia, že pravda, povedaná hlasnejšie, je väčšia pravda a ľudia, ktorých JA nemám rád ani nie sú ľudia a ktorí ešte k tomu všetkému považujú toto textárske faux pas za poéziu. Hovorím si: ...staré dobré Trosky. A hovorím si to, až kým sa mi do uší nedostane nový album, z autorskej dielne mnou tak vychváleného Veca a ja sa dočkám najväčšieho sklamania aké je u poslucháča a fanúšika možné - totiž, že ani tento človek, ktorý ako jediný mal u mňa oný "RESPECT" ktorý slovenskí rapperi tak radi pertraktujú vo svojich "songoch", že ani tento človek sa za tie roky nikam neposunul. Skôr naopak.
Herec Jim Kerry po stvárnení Andyho Kaufmanna vo filme Man on the moon povedal, že stvoriť životné dielo na začiatku kariéry nie je bohviečo. Ja zase hovorím (a tiež to asi nie je z mojej hlavy), že nespokojnosť je zárukou pokroku a spokojnosť naopak príčinou stagnácie. A možno práve táto spokojnosť so samým sebou nedonútila ani Veca ani jeho ostatných nasledovníkov k tomu, aby sa niekam posunuli, aby to, čo robia povýšili na niečo, čo bude ešte lepšie a ešte hodnotnejšie ako bolo to pred tým. A čo v konečnom dôsledku zapríčinilo tsunami umeleckých paškvilov a to, že slovenský rap ostal naozaj v Troskách.
A tak plynie čas...

Martin Horbal

Martin Horbal

Bloger 
  • Počet článkov:  20
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Doma milujúci otec a manžel, v divadle galantný gentleman, v krčme voľnomyšlienkársky alkoholik, a aby som neumrel od hladu, tak aj grafický dizajnér a web developer :) Zoznam autorových rubrík:  PrózaKultúraĽudiaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu